ילדים מדברים

בניגוד לכל הכתבות שלי בעבר, הפעם אין לי המלצות בנוסח "עשו כך וכך" או "היזהרו לא לעשות כך וכך". כל מה שאני רוצה הוא לשתף אתכם בפלא הזה של שיח הילדים שלנו. אותה שיחה שמתנהלת לה מבלי שאנחנו, המבוגרים, נכוון אותה, נעשיר אותה, נתערב, נתקן, נשבח, נקלקל... מסתבר שהשיחה הזאת שמתנהלת בלעדנו היא ברמה הרבה יותר גבוהה ממה שהיינו מצפים, ושהיא גם חשובה מאוד לפיתוח כישורי השפה של ילדינו.
  • ילדים מדברים וזה חשוב! שתי מסקנות מרכזיות יש למחקר החדש: הראשונה היא, שילדים מצליחים לתקשר הרבה יותר בשיחות עם ילדים מאשר בשיחות עם מבוגרים. המסקנה השנייה היא, שהשיחה בין ילדים חשובה כי היא מלמדת אותם איך לספר סיפור, איך לשכנע ואפילו איך להתנצל. אלו הן יכולות שילוו אותם בהמשך חייהם כמבוגרים.
  • לשחק בנדמה לי! אחת ההוכחות שילדים יכולים לייצר שיחה הגיונית היא משחקי דימיון. המחקר החדש הוכיח שילדים יכולים לשהות במשחקי דמיון במשך זמן ארוך, אפילו עד שעה וחצי. משחקים כאלה כוללים עולם בדיוני שלם, קוהרנטי ועקבי בתוך עצמו, ולו חוקים ותפקידים. משחקי דמיון הם הוכחה שכאשר מדובר בעולם שהילדים שולטים בו, המורכב מבני גילם, הם יכולים לתפקד בצורה שלמה, רציפה והגיונית.
  • לריב זה טוב! אחד הפרקים החשובים בספר עוסק בוויכוחים בין ילדים. הממצא החשוב של המחקר מצביע על כך שריב בין ילדים הוא הזדמנות טובה לפתח יכולות שיחה מתוחכמות. מה הסיבה לכך? כשילדים מתווכחים, הם מנסים להתמודד עם היכולת גם להתווכח אבל גם לא לפרק את יחסי החברות שנרקמו קודם לכן. ההפתעה היא שזה מצליח להם. יותר מזה: הם לומדים איך למנוע ריב, איך לשכנע את החבר להסכים לדעה שונה, ואפילו איך לנסות לשכנע חבר באמצעות משא ומתן המבוסס על שימוש בהוכחות מדעיות. ההמלצה היא כי בפעם הבאה כשתשמעו את הילד שלכם רב ומתווכח, רצוי שלא תתערבו. הסיכוי שזה יסתיים בצורה טובה גדול יותר דווקא כאשר הילד משוחח עם חברו בן גילו מאשר כשבשיחה משתלב מבוגר.
  • אז מה לעשות?! לא הרבה... הכי חשוב - לאפשר לשיחות האלה להתקיים. למשל - לעודד קיום מפגש עם עוד ילדים ולהתמיד במאמץ לעוד ועוד מקומות שבהם אפשר לפגוש ילדים ולשחק אתם.
  • איך ילדים מתקשרים? המחקר מחדד את העובדה שהתקשורת בין ילדים היא לא רק באמצעות שיחה, ובכך הם שונים מאתנו, המבוגרים. אנחנו למשל אוהבים להיפגש לקפה ולדבר על נושאים שוטפים. ילדים מתקשרים ביניהם באמצעים רבים ומגוונים, שדיבור הוא רק חלק קטן מהם.
  • ומה קורה בשיחות בין ילדים למבוגרים?! השיחות של מבוגרים וילדים מבוססות תמיד על פערי סמכות וכוח. המבוגר הוא החזק, בעל הסמכות והידע, והוא מנסה לשמש מודל לילד. אפשר לנסות ליצור מדי פעם סיטואציה מאוזנת יותר. לא לשאול, לא ללמד, לא להעשיר. להאזין לילד ולזרום אתו. משחקי דמיון של ילדים הם הזדמנות טובה להתחבר לשיח הזה מעמדה שוויונית יותר. יחד עם זאת אסור בשום אופן לשכוח את התפקיד המעשיר שיש לשיחה עם מבוגר. הפעם ניסינו רק להדגיש את חשיבות השיח השוויוני.

שלכם,
עפרה


הטיפ של עפרה
כשאין מבוגר בסביבה והילד מנסה לפתור איזושהי בעיה, הוא חייב לנסח בעצמו את הדברים כך שחברו יבין אותו. העדר עזרה של מבוגר היא הזדמנות להתמודד עם אתגרים כאלה. היצירתיות של הילדים שלנו אינה יודעת גבולות. נסו להקשיב להם...


ספר

ילדים מדברים
דפוסי תקשורת בשיח עמיתים

מאת

פרופ' שושנה בלום-קולקה

ד"ר מיכל חמו



פינת הסרטון
תקשורת בין שני קטנטנים לא תמיד יעילה...