סימנים מוקדמים ללקויות למידה בגיל הרך

היום רוב האנשים יודעים שלקות למידה אינה קשורה לרמת משכל, וגם לאנשים אינטליגנטיים מאוד יכולה להיות לקות למידה. ואולם לקות למידה היא גורם מפריע, וחייהם של ילדים לקויי למידה אינם פשוטים, בייחוד בבית הספר. עם זאת אפשר להקל על ילדים לקויי למידה: ללמד אותם אסטרטגיות ולפתח שיטות שיאפשרו להם להגיע להישגים שהם שואפים אליהם. ככל שנקדים ונטפל, כך הסיכויים להצליח טובים יותר.
  • מהי בכלל לקות למידה? לקות למידה היא הפרעה על רקע נוירולוגי שבדרך כלל נולדים אתה. ילדים שיש להם לקות למידה עלולים להתקשות בתחומים כמו התארגנות, קריאה, כתיבה וחשבון. הם אינם "טיפשים" או "עצלים". הם חכמים כמו בני גילם, אבל המוח שלהם מעבד מידע בצורה שונה. לפעמים נוסף על הקושי בלימודים יש לילדים אלה גם קשיים חברתיים ורגשיים.
    לקויות למידה משתנות מילד לילד: הילדים שונים זה מזה בקשיים שלהם ובדרך שבה קשיים אלה משפיעים על חייהם. עם זאת חשוב לדעת כי עם תמיכה והתערבות מתאימה, ילדים לקויי למידה יכולים להצליח בבית-הספר וליהנות מחיי חברה טובים ומספקים.
  • מהו הסיכוי שלילד שלי יש לקות למידה? כללית מדברים היום בעולם המערבי על 15% מהתלמידים כבעלי לקות למידה. זאת אומרת שאחד מכל שבעה ילדים הוא ילד בעל לקות למידה כלשהי. זהו אחוז גבוה מאוד! לקויות למידה עוברות לעתים קרובות בתורשה. כלומר: אם לאחד מההורים יש לקות למידה, יש סיכוי גבוה יותר שגם לילד יש.
  • איך אני אדע אם הילד שלי סובל מלקות למידה? כדי להקל עליכם בזיהוי הלקות קיבצתי בעבורכם רשימה קצרה של סימפטומים שונים שעלולים להעיד על קיומה של לקות.
    • ילדים בגיל הרך הסובלים מלקות למידה יתקשו בפיתוח הדיבור. הם עלולים להתחיל לדבר בגיל מאוחר ויתקשו בהגיית המילים ובניסוחן.
      בגיל הרך יתקשו הילדים ברכישת אוצר מילים והם עלולים להתקשות במציאת מילים מתאימות לתיאור חפצים, מצבים, רצונות וכדומה. קושי נוסף הוא בחריזת מילים. למשל, היכולת לחרוז את המילה חנן עם המילה ענן.
    • ילדים עם לקויות למידה יתקשו בלמידת השמות של ימות השבוע, האלף-בית, מספרים וספרות, מילים וצורות. כמו כן הם יתקשו להבחין בין זמנים – אתמול, היום ומחר.
    • קשיים במוטוריקה עדינה, ציור, מילוי משטחים והחזקת עיפרון.
    • קושי בהתארגנות כללית: למשל, התארגנות בבוקר לקראת ההליכה לגן או התארגנות לקראת השינה.
    • קשיי התמצאות (למשל, הדרך מן הבית אל הגן וחזרה) וקושי ברכישת כללי התנהגות (לדוגמה, להשתלב בסדר היום הקבוע של הגן).
    • התנהגות היפר-אקטיבית, אימפולסיבית, חוסר ריכוז וחוסר תשומת לב.
    • קושי בקשירת קשרים חברתיים עם ילדים נוספים בגן.
  • אז מה לעשות אם מצאתי סימנים? קודם כל מדובר בסימנים שצריכים להדליק נורת אזהרה. עדיין אין זה אומר שאכן מדובר בלקות למידה. שוחחו עם הגננת ושאלו לדעתה. בקשו שתשים לב. אם גם היא מרגישה שהחשש מוצדק, כדאי לפנות לאבחון מקצועי. אם האבחון המקצועי יאשר, חשוב מאוד להתחיל לטפל.
  • למה חשוב לטפל כבר בגן? כשילד נכנס לבית הספר, הדבר הראשון שהוא לומד זה לקרוא. לקות למידה מתבטאת בעיקר בקושי ברכישת הקריאה (יש סוגים שונים של לקויות, אבל קריאה מרכזת את מרביתן). כישלון ברכישת הקריאה גורם נזק מתמשך הן בלימודים והן בהיבטים הרגשיים. לכן חשוב להתחיל לטפל עוד לפני שהילד מגיע לבית הספר. היום יש הרבה ידע בנושא של לקויות למידה. קבלו עזרה מאנשי מקצוע - אתם לא לבד!

שלכם,
עפרה


הטיפ של עפרה
אם אובחנו לקויות למידה אצל הילד, אל תיכנסו ללחץ מיותר שילחיץ גם את הילד. אל תהפכו את הבית למסגרת לימודית שכל הזמן עסוקה בדברים שהילד מתקשה בהם. להפך, עזרו לילד לפתח את הצדדים החזקים שלו. והעיקר – נסו לתת לו את ההרגשה שאתם סומכים עליו, שהוא נהדר ושאתם מאמינים בו!


סקר


פינת הסרטון
מחוויותיו של ילד לקוי למידה (אנימציה, באנגלית)