ראשי> משחקי כיף בלונה פארק


משחקי כיף בלונה פארק
בלונה פארק יש מתקנים וביתנים שונים, אך את המשחקים שהמתקנים והביתנים מציעים, אתם – ילדים והורים – מוזמנים לגלות בעצמכם!
המשחקים מתאימים לילדים בגילאי 6,7 3,4,5.

חווית הגילוי

הגילוי הוא המיוחד למדור זה בין כל המשחקים במדורים האחרים. כאן אין הוראות למשחק, ואין כפתור עזרה. את הכללים צריך לגלות, ולפעמים אין זה קל...

השיטה היא: לנסות, להקליק, להזיז את העכבר, להביא את הסמן אל הפריטים שעל המסך, ולנסות שוב עד שמגלים.
כאן לעולם אין "כישלון"! לכל היותר לא גילינו את כל האפשרויות. וייתכן גם שאחרי שנכנסנו כמה פעמים אל אותו הביתן, נגלה אפשרות נוספת, שלא ראינו קודם...

פיתוח סקרנות

אצל רוב הילדים יש סקרנות טבעית לגלות את החדש, אך, באותה המידה, יש גם הסתייגות מן הבלתי מוכר ומן הבלתי ידוע... ואכן, אלה נלקחו בחשבון. התצוגה הצבעונית של המשחקים, ההומור, חופש הבחירה והעדר תחושת כישלון – כל אלה גורמים לילדים הנאה רבה, ולא רק שהם מפיגים את החשש מן הבלתי מוכר, אלא הם גם מטפחים ומפתחים את הסקרנות ואת המוטיבציה לגילויים חדשים.
תכונות אלה – סקרנות ויכולת התמודדות עם הלא-מוכר ועם הלא-ידוע - הן תכונות חשובות להתפתחות של הילדים, והן הבסיס לחקר ולהצלחה בלמידה בהמשך.

ואם לא מגלים?

אם לא מצליחים לגלות את כללי המשחק, אפשר להיעזר בהסברים. יש הסבר המפרט איך משחקים בכל משחק (ראה להלן), אך כדאי לנסות ולגלות באופן עצמאי. חוויית הגילוי מהנה מאוד, וחבל לוותר עליה!

חווית הצלחה

כידוע, תחושת ההצלחה חשובה מאוד לבניית הדימוי העצמי החיובי של הילדים, ואכן, למטרה חשובה זאת נועדו חלק מן המשחקים בלונה פארק.
יש משחקים שיש בהם ביטוי מוחשי להצלחה ולשיפור: במשחק ליצנים באוויר וגם טרמפולינה יש רישום של מספר ההצלחות, והילדים יכולים לראות עד כמה הם מצליחים, ועד כמה הם משפרים את יכולתם.
במשחקים אחרים אמנם אין רישום כזה, אך ההצלחה המידית היא מקור להנאה חוזרת ונשנית (למשל, במשחק קרוסלה). כאן הילדים אינם מתמודדים עם תבנית תחרותית אלא מפתחים את יכולתם ואת הצלחתם בקצב האישי המתאים להם.

תיאום עין-יד ומוטוריקה עדינה

כאשר לומדים לקרוא ולכתוב, המיומנות של תיאום עין–יד חשובה מאוד, ולכן פיתוחה בגיל צעיר חיוני להמשך הדרך. ומכיוון שהשימוש בעכבר בכל פעילות במחשב, מצריך מיומנות זאת, הוכנס למשחקים של הלונה פארק שימוש אינטנסיבי של העכבר בצורות שונות. למשל: הזזת הסמן על המסך ללא לחיצה על העכבר, לחיצה על העכבר במקום הרצוי במסך, הזזה של אובייקט באמצעות לחיצה, הזזה, מציאת מיקום חדש ולחיצה נוספת. פעילויות אלו מפתחות גם יכולות של מוטוריקה עדינה תוך ויסות נכון של הכוח המופעל.

פיתוח מיומנויות נוספות

אם כן, סקרנות, דימוי עצמי חיובי (באמצעות חוויות ההצלחה) תיאום עין–יד ומוטוריקה עדינה – את כל אלה הילדים יכולים לפתח במשחקי הלונה פארק. נוסף על אלה הפעילות בלונה פארק מפתחת גם את המיומנויות הבאות:
  1. הכרת אותיות הא"ב
  2. הכרת המספרים
  3. תפיסת המרחב
  4. הבחנה חזותית
  5. התמדה, קשב וריכוז

משחקי לונה פארק לילדים

ביתן המוזיקה
בביתן זה מפעילים תזמורת של כלי הנגינה: מקלדת, חצוצרה, בנג'ו, גיטרה, תופים וחליל; ואפשר גם לנגן בשלושה כלים: מקלדת, מצלתיים וסקסופון.
המטרות
  1. ידע עולם – הכרת הצלילים של כלי נגינה שונים
  2. הבחנה שמיעתית – הבחנה בין הצלילים השונים
  3. תחושת שליטה ויצירה
ביתן האותיות
בביתן זה מפעילים תזמורת של כלי הנגינה: מקלדת, חצוצרה, בנג'ו, גיטרה, תופים וחליל; ואפשר גם לנגן בשלושה כלים: מקלדת, מצלתיים וסקסופון.
המטרות
  1. ההנאה שבהפתעה, בגילוי ובמשחק
  2. הכרת האותיות
  3. הכרת צלילי האותיות באמצעות הצליל הפותח של כל מילה
  4. קריאת מילים גלובליות
  5. הכרת הרצף האלפביתי
גלגל ענק – גלגל המספרים
בגלגל הענק המספרים 1 עד 10, ולכל מספר משחק מתאים.
המטרות
  1. הכרת המספרים 0 עד 10
  2. מנייה (כולל ההבנה שאין חשיבות לסדר המנייה)
  3. ספירה לאחור
  4. רצף המספרים
  5. ייצוג מספרים בכמויות
תיאטרון בובות
בתיאטרון הבובות ניתן לשנות את המיקום של הדמויות על הבמה, להניע אותן, להחליף רקע ולהוסיף אלמנטים.
המטרות
  1. פיתוח הדמיון והיצירה
  2. תפיסת המרחב – ייצוג העומק
ביתן הברווזים
בביתן זה ברווזים שטים בשורה, ויש לתפוס חמישה מהם בעזרת חכה בזמן קצוב – דקה אחת.
המטרות
  1. תפיסת מרחב – כיוונים: ימין שמאל, למעלה ולמטה
  2. מוטוריקה עדינה (כוונון החכה אל הקרס)
ליצנים מעופפים
ביתן זה ליצנים מרחפים באוויר באמצעות בלונים שהם אוחזים. פיצוץ כל הבלונים של ליצן גורם לו לנחות על הקרקע. יש להנחית ליצנים רבים ככל האפשר.
המטרות
  1. תפיסת המרחב
  2. קשר בין מספר לכמות
  3. מנייה
  4. התמדה
רכבת הרים
ברכבת הרים הקרונות בצבעים שונים.
ברמה הראשונה יש ליצור רצף של צבעי הקרונות בהתאם למודל.
ברמה השנייה יש ליצור רצף המתייחס הן לצבעים והן לצורות.
המטרות
כל המטרות הן בתחום ההבחנה החזותית.
  1. הבחנה בין צבעים
  2. הבחנה בין צורות
  3. תפיסת רצף
קרוסלה
בקרוסלה סוסים צבעוניים עולים ויורדים ומסתובבים. יש להתאים לכל סוס את האוכף שלו לפי הצבע.
המטרות
  1. הבחנה חזותית – הכרת הצבעים
  2. הבחנה חזותית – התאמת צבעים
מנהרת שדים
בביתן זה מיה ומטר נוסעים בקרונית במנהרת שדים. רוחות רפאים באות לקראתם, והשניים צריכים לחמוק מהן.
המטרות
  1. תכנון
  2. כיווניות
ביתן הפאזלים
בביתן זה ארבעה סוגים של תצרפים (פאזלים), ובכולם יש להפעיל מיומנויות שונות של תפיסה חזותית, ובעיקר – הקשר בין חלק לשלם.
הסוגים הם: הדגם המוכר – הרכבת תמונה מחלקים, גילוי חלק בתוך תמונה שלימה, התאמת אובייקט לצללית וגילוי השלם.
המטרות
  1. הבחנה חזותית של החלק ושל השלם – התאמת חלק לשלם, הרכבת השלם, גילוי החלק והשלם וקביעות הצורה השלמה
  2. תפיסת המרחב – כיוונים
  3. מוטוריקה עדינה – "הנחת" החלק במקומו המדויק
עמוד האור
משחק הדמיה (סימולציה) פיזיקאלית פשוטה: באמצעות מכת פטיש מדליקים את האורות על העמוד.
המטרות
  1. מודעות לעקרונות פיזיקאליים בסיסיים
ביתן המראות
בביתן יש ארבע מראות שונות זו מזו: מראה רגילה, מראה מהפכת, מראה המותחת את הדמות לרוחב ומראה המותחת את הדמות לאורך.
הזזת הדמויות משנה את השתקפותן במראות.
המטרות
  1. הכרת מושגי מרחב – לפנים, מאחור, לפני, אחרי, למעלה, למטה, מול, ימין ושמאל
  2. הכרת המושגים: רחב, צר, שמן, רזה, הפוך
  3. הבחנה חזותית – קביעות צורה
דוכן הפופקורן
שלושה משחקים: פופקורן, תפוח וארטיק. את גביע הפופקורן יש למלא בפופקורן הנשפך ממשפך, את התפוח יש לאכול, ואת הארטיקים יש לסדר לפי צבעים.
המטרות
  1. כיווניות כחלק מתפיסת מרחב
  2. הבחנה בין צבעים
  3. תפיסת רצף מורכב
טרמפולינה
דמות קופצת על הטרמפולינה. יש להזיז את הטרמפולינה כך שהדמות לא תיפול מחוץ לטרמפולינה.
המטרות
  1. כיווניות כחלק מתפיסת המרחב
  2. הקשר בין מספר לכמות
  3. מנייה