ראשי> משחקי חשבון


משחקי חשבון לילדים


משחקי חשבון
באתר תמצאו מגוון רחב של משחקי חשבון לגיל הרך ולכיתה א. המשחקים חושפים את הילדים ליסודות הראשונים של המתמטיקה על ידי התנסויות בפעילויות שונות המתאימות לילדים צעירים, בדרך חווייתית ומהנה. במהלך הפעילות הילדים מכירים מושגים מתמטיים ראשוניים וקונים ידע המשמש התחלה ובסיס של למידה פורמלית.

משחקי החשבון מתאימים לילדים בגילאי 3 עד 7 ועוסקים בנושאים הקשורים בהיבט הכמותי של המספרים (ממנייה ועד חיבור וחיסור).

הנושאים - הכרת המספרים 0 - 10:
  1. הכרת שמות המספרים
  2. הכרת הסמל הגרפי של המספרים
  3. מנייה
  4. סדר המספרים
  5. מניית המשך ומנייה לאחור
  6. השוואת מספרים
  7. תרגילי חיבור וחיסור

מקרא משחקי חשבון

הטלפון הצהוב
במשחק זה הילדים שומעים מספר ועליהם להקיש אותו על לחיצי הטלפון שעל המסך. כששומעים רצף של מספרים יש להקיש אותם בסדר הנכון.
הרמות
  1. רמה 1: מושמע מספר בודד
  2. רמה 2: מושמעים 3 מספרים ברצף
  3. רמה 3: מושמעים 4 מספרים ברצף
המטרות
  1. הכרת שמות המספרים 0 – 9
  2. הכרת הסמלים הגרפיים של המספרים 0 – 9
  3. זיהוי שמיעתי של הספרות 0-9
  4. פיתוח זיכרון שמיעתי
הטלפון האדום
במשחק זה על הילדים להקיש על לחיצי הטלפון את המספר המוצג בפנקס. יש להקיש את המספר לפי סדר המספרים המרכיבים אותו, משמאל לימין.
הרמות
  1. רמה 1: מוצגים 3 מספרים ברצף
  2. רמה 2: מוצגים 7 מספרים ברצף
המטרות
  1. הכרת המספרים הכתובים 0 – 9 ושמותיהם
  2. זיהוי המספרים 0 – 9
  3. כיוון הכתיבה והקריאה של מספר הוא משמאל לימין
משחק הדגים
בתוך האקווריום שעל המסך מוצגת קבוצת דגים. בתחתית האקווריום שלושה מספרים. הילדים צריכים למנות את הדגים ולבחור את המספר המתאים למספר הדגים שבאקווריום.
לרשות הילדים עומד כלי עזר למנייה: בהקשה על דג - מופיעה עליו בועית. הקשה על דג שכבר נספר (ועליו בועית) מפוצצת את הבועית.
הרמות
  1. רמה 1: המספרים 1 - 6, קבוצות הדגים הומוגניות.
  2. רמה 2: המספרים 5 - 10, קבוצות הדגים הטרוגניות.
המטרות
הכרת עקרונות המנייה:
  1. יש סדרת מספרים מקובלת.
  2. יש התאמה חד-חד-ערכית בין העצמים הנמנים לבין שמות המספרים.
  3. המספר האחרון מייצג את כמות העצמים בקבוצה הנמנית.
  4. אין חשיבות לסדר המנייה.
  5. אין חשיבות לתכונות של העצמים הנמנים.
משחק הצפרדעים
צפרדעים מניפות דגלים שעליהם מספרים.
הילדים צריכים לבחור את המספר הגדול ביותר או הקטן ביותר על-ידי סימון הצפרדע המתאימה.
הרמות
  1. רמה 1: שתי צפרדעים. צריך לבחור את המספר הגדול מבין השניים.
  2. רמה 2: שלוש או ארבע צפרדעים. צריך לבחור את המספר הגדול ביותר.
  3. רמה 3: שלוש או ארבע צפרדעים. צריך לבחור את המספר הקטן ביותר.
המטרות
  1. הילדים ילמדו למצוא את המספר הגדול ביותר או את המספר הקטן ביותר בין 2, 3 או 4 מספרים.
ההיפופוטם הרעב
היפופוטם מבקש לאכול מספר מסוים של אבטיחים ו/או קופסאות טונה.
הילדים צריכים להעביר אל המדף את מה שביקש ההיפופוטם וכאשר הם מסיימים להעביר, עליהם למשוך בחבל.
אפשר גם להוריד אובייקטים שכבר מונחים על המדף.
הרמות
  1. רמה 1: ההיפופוטם מבקש רק סוג אחד של אובייקטים.
  2. רמה 2: ההיפופוטם מבקש שני סוגים של אובייקטים.
המטרות
  1. בניית קבוצה שבה סוג אחד של אובייקטים.
  2. בניית קבוצה (קבוצות) שבה שני סוגים של אובייקטים.
משחק הקוסם
הקוסם מסתיר שפנים בכובע. הילדים צריכים לנחש כמה שפנים מסתתרים בכובע ולסמן את המספר המתאים בשורת המספרים.
בהתאם לניחוש הילדים מקבלים רמז "יש יותר או פחות", עד למציאת המספר.
הרמות
  1. רמה 1: לאחר מתן תשובה המספרים הלא מתאימים בשורת המספרים, מתעמעמים. (לדוגמה מוסתרים 5 שפנים והילד סימן את המספר 3. הוא מקבל משוב: "יש יותר" והמספרים 0 – 3 מתעמעמים)
  2. רמה 2: ללא עמעום של המספרים
המטרות
  1. הכרת אסטרטגיה של מציאת מספר כלשהו של אובייקטים בשורת המספרים 0 – 10 לפי רמזים על מקום המספר ביחס למספרים האחרים (יותר, פחות).
הקוף והפיל – מניית המשך
במשחק משתתפים קוף ופיל. לקוף יש בלוטים המוסתרים בחבית שעליה שלט. על השלט יש מספר המייצג את כמות הבלוטים שבחבית.
ליד הפיל יש ערימת בלוטים. הקוף מבקש מהפיל שייתן לו עוד בלוטים.
הרמות
  1. רמה 1: הפיל זורק לקוף בלוט אחד.
  2. רמה 2: הפיל זורק לקוף שני בלוטים.
  3. רמה 3: הפיל זורק לקוף 3 או 4 בלוטים.
המטרות
  1. הילדים ילמדו להגדיל קבוצה ולמנות אותה מחדש על ידי מניית המשך.
הקוף והפיל – מנייה לאחור
לקוף יש בלוטים המוסתרים בחבית שעליה שלט. על השלט יש מספר המייצג את כמות הבלוטים שבחבית.
הפיל מבקש מהקוף שייתן לו בלוטים. הקוף מוציא 1- 4 בלוטים מהחבית וזורק לפיל. הילדים צריכים לבחור מספר המתאים לכמות הבלוטים החדשה שיש לקוף על-ידי מנייה לאחור.
הרמות
  1. רמה 1: הקוף זורק לפיל בלוט אחד.
  2. רמה 2: הקוף זורק לפיל שני בלוטים.
  3. רמה 3: הקוף זורק לפיל 3 או 4 בלוטים.
המטרות
  1. הילדים ילמדו להקטין קבוצה ולמנות אותה מחדש על ידי מנייה לאחור.
משחק הנדנדה
מופיעים שני תרגילי חשבון – תרגיל חיבור ותרגיל – שבהם אותם המספרים. כמוכן מופיע מספר שהוא התוצאה של אחד התרגילים.
הילד צריך לבחור את התרגיל (חיבור או חיסור) המתאים לתוצאה.
המטרות
  1. הילדים ילמדו להתאים תרגיל חיבור או חיסור לתוצאה נתונה.
תרגילים נוסעים
אל המסך נכנסים כלי רכב שעליהם מוצג תרגיל חיבור או חיסור.
הילדים צריכים לפתור את התרגיל.
הרמות
  1. רמה 1: תרגילי חיבור.
  2. רמה 2: תרגילי חיבור.
  3. רמה 3: תרגילי חיבור ותרגילי חיסור.
המטרות
  1. הילדים יפתרו תרגיל חיבור או חיסור.
  2. הילדים יכירו את המונחים: ועוד, פחות, שווה ואת צורת הכתיבה שלהם.